Kérdezz-Felelek

Ha nem egy egész problémakör aggaszt, csupán egy dologban nem vagy biztos a nehezen kezelhető vagy hiperaktív gyermeked nevelését illetően, akkor tedd fel a kérdésedet, én pedig a lehető leghamarabb válaszolok rá.

20 hozzászólás a(z) “Kérdezz-Felelek” bejegyzéshez

    • Szia Beus!
      Mivel nem vagyok pszichiáter, ezért nem állapíthatom meg, csupán véleményezhetem, hogy érdemes-e szakemberhez vinned a picit. Bubu viszont még nagyon kicsi ehhez, szakember legyen a talpán, aki két éves korban kijelenti, hogy egy lurkó hiperaktív. Szerintem várj vele még egy évet, és, ha a HIPERTIPPEK ellenére sem látsz erőteljes javulást, akkor nem csupán akaratosságról van szó, és fontos lesz a jövőben a fejlesztés.

  1. Szia Beus!
    Kb. egy évvel ezelőtt láttam egy hirdetést egy dunekeszi óvódáról, szeretném a cimüket elkérni. Köszönettel: Katalin

  2. Kedves Mónika!
    Több problémám is van a fiammal, aki 13 éves lesz januárban. Ovis kora óta figyelemhiányos, amit nagycsoportban állapítottak meg hivatalosan. Azóta mi próbáltunk vele foglalkozni több-kevesebb sikerrel, viszont tavaly óta nagyon “kijöttek” a figyelemmel kapcsolatos problémák nála. Tavaly voltunk Nev.tanácsadóban is. Az lenne a kérdésem, hogy tudsz-e valami ötletet, hogy hogy érjem nála el, hogy az órán dolgozzon, odafigyeljen a tanáraira, a feladatait ne felejtse el.
    Válaszodat előre is köszönöm.
    Mankovicsné Judit

    • Kedves Judit!
      Alapvetően a pedagógus feladata lenne motiválni a kisfiadat, még akkor is, ha ez nehézségekbe ütközik. Feltétlen beszélj a tanáraival, ha eddig még nem tetted. Az első és legfontosabb, hogy a tanárok elfogadják őt olyannak, amilyen, és ebben maximálisan segítsék őt. Kérd meg őket, hogy minden órán az első sorban ülhessen, minél közelebb a tanárhoz, a táblához – itt kevésbé kalandozik el a figyelme, ha mégis elkóborol, a pedagógus jobban figyelemmel tudja követni. A tanár és a kisfiad között legyen egy megbeszélt “jel” (egy krákogás, egy figyelemfelkeltő mondat stb.), ami segíti a fiad figyelmét visszaterelni az órára, így nem kell egyfolytában rászólni, megalázva ezzel. A padban olyan gyerekek üljenek körülötte, akiknek nincs hasonló gondjuk, és nem fogják őt zavarni órán. Alakítsatok ki rutinokat! Jutalmazd zsetonokkal (kartonból tudsz készíteni), ha minden nap beírja a házi feladatát az üzenőbe/papírra/könyvébe. A zsetonokhoz állítsatok fel egy 10-es listát csökkenő sorrendben. Az 1-es legyen egy apró jutalom, olyan amire vágyik (plusz PC-zés, tv-zés…), majd egyre nagyobb dolgok. Lehetőleg ne anyagi jutalom legyen, gondolok itt egy havernál alvásra például. Te ismered a kisfiadat, mi motiválná 🙂 Ha zsetont dedónak gondolod, lehet egy koponyás pecsét is, ez már a te fantáziádra van bízva. Elvileg pár hét (esetleg 1-2 hónap), és beleivódik a hétköznapjaiba, és jutalmaznod sem kell! Nem tudom sportol-e a kisfiad, de ha nem, heti 3 alkalommal fontos lenne neki a mozgás, mert ez javítja, fejleszti a koncentrációt. Emellett szedjen Omega-3 zsírsavat (van kifejezetten gyerekeknek, a honlapon megtalálod), mert a “magyar koszt” nem tartalmazza ezt a zsírsavat, és igen fontos az agy hatékony működésében. Nagyon ajánlom Neki még a gyerek agykontrollt, ott kifejezetten tanulni fog olyan technikákat, amelyek segítik őt a koncentrációban és a tanulásban! Sok sikert kívánok!

    • Kedves Judit!
      Nem tudok eléggé bocsánatot kérni, a technika ördöge megtréfált engem, egyik üzenetről sem kaptam értesítőt és látom, hogy évekkel ezelőtt írt nekem. Érdeklődöm, hogy jelenleg javult-e a helyzet az iskolát illetően?

  3. Hol találtak Montessori iskolát? Mi a XVII.kerületben lakunk és én eddig leginkább csak budai iskolákat találtam. Az pedig számunkra elérhetetlen. Ha tudna ajánlani a pesti oldalon, megköszönném.

    • Kedves Gizella.
      Sajnálom, hogy nem kapott tőlem választ, a rendszer nem küldött értesítőt azóta sem. Sikerült iskolát találni? Üdvözlettel, Mónika

    • Kedves Gizella.
      Úgy látom, hogy a válaszom nem mentette el a rendszer. Gondolom, már nem aktuális a kérdése… Ha mégis segíthetek valamiben, nyugodtan jelezze.

  4. Sziasztok!
    6 éves ADHDs kisfiammal első osztályba járunk. Év elején a tanár nénivel áthatóan beszélgettünk a problémáról és akkor ott úgy tűnt h mindent megértett….. Jelenleg ott tartunk h gyermekemet megbélyegzi (rossz gyerek, buta…stb) Amit kisfiam is már állít magáról h az!! Pedig ez egyáltalán nem igaz kimagasló az IQ szintje értelmes okos ügyes kisfiú! Már jó pár hónapja nem tudok beszélni a tanár néninkkel, nem válaszol telefonra, emailre, nem jön el a már előre megbeszélt fogadóórára sem. Teljesen elzárkózott az iskola, mondván neveljem meg a gyereket. Kizárják a tanórákról, minden olyan dologért fekete pontot ill. figyelmeztetőt kap amiről ő nem igazán tehet ( beleugrik a pocsolyába, matat az órán…stb) Amikor sikerült elkapnom a tanárt pár mondat elejére a válasza az volt: “öket nem kötelezheti senki arra h beteg gyerekkel foglalkozzanak” (?) “Oldjam meg fiam d.u.-i elhelyezését…” sorolhatnám…. Ilyenkor mi a teendő? Hogyan tovább? Kisfiam nem szeretne iskolát váltani, szereti osztály társait, sok barátja van, szereti a külön órákat (focizni, hokizni jár az iskolával) Járunk terápiára, itthon a helyzet megoldható, bár vannak rosszabb és jobb napjai. Nem hiszem el h egy tanár akinek ez a hivatása, kirekeszti, megbélyegzi…. Mit javasoltok?
    Köszönettel
    Havlik Henrietta

    • Kedves Henrietta!
      Elnézést szeretnék kérni, amiért nem kapott választ, meglepődve láttam a sok üzenetet…Sajnos egyikről sem jött értesítő. Amennyiben még aktuális a helyzet, én semmiképp nem hagynám annyiban a dolgot. Ez a pedagógus alkalmatlan a nehezen kezelhető gyerekek nevelésére, tanítására és amennyiben semmilyen nyitottság és segítség nem érkezik az iskola felől, akkor sajnos nincs más lehetőség, mint egy olyan közösségbe helyezni a kisfiadat, aki más szemléletmóddal bír és hatására csökkennek az iskolai problémák és kinyílik a gyermek személyisége. Ez a fajta bánásmód aláássa az önbecsülést és önértékelést, ami sokkal fontosabb egy “jó” iskolánál. Remélem azóta sikerült megoldani a dolgot!

    • Kedves Henrietta.
      A telefonról írt üzenetemet ugyancsak nem mentette a rendszer, így most újra írok. Amennyiben nem sikerült megoldani ezt a problémát, én nem javaslom, hogy továbbra is ennél a pedagógusnál tanuljon tovább a kisfiad, mert az önbecsülésén és az önértékelésén esik csorba, ami sokkal fontosabb a jó jegyeknél. Olyan megoldásokba persze belemehetsz, ha meg tudod oldani, hogy ebéd után elhozod a kisfiad, hiszen ők nagyon hamar elfáradnak, de ez csak a problémák egy részét oldja meg. Egy ADHD-s gyermeknek sok szeretetre, elfogadásra és türelemre van szüksége. Ha ez nincs meg, egyre rosszabb lesz az állapota és onnan már kevesebb a lehetőség.

  5. Kedves Mónika,
    Pár hét múlva 3 éves lesz a kisfiam,aki még mindig eléggé dacos, akaratos, szófogadatlan (apukájának engedékenyebb). Sokat mozog, mikor könyvet nézegetünk,akkor is jár valamelyik végtagja, a figyelme leköthető negyed óráig tud koncentrálni komolyan. Igazából zavar hogy nekem nem fogad szót, mit tudnék csinalni, h változzon ez? Lehet h van figyelemzavara? Kell-e szakemberhez fordulni? Várom szíves válaszát! Előre is köszönöm!
    Üdvözlettel:Gódor Ágnes

    • Kedves Ágnes!
      A leírtak alapján motorikus zavar is előfordulhat, a túlmozgás erre utal. Sok szabad levegő, ugrálás, futkározás szükséges számára, minden nap, illetve érdemes TSMT tornával foglalkozó szakembert felkeresni, aki az idegrendszeri éretlenséget már nagyon korán tudja fejleszteni. A szófogadatlanságot következetességgel lehet javítani, mellette sok dicséret, elfogadás. Én azt gondolom, hogy abban a szülőben, akiben felmerül egy kicsit is, hogy szükség van-e segítségre, ott szükség van. Minél előbb kap kisfiad segítséget, támogatást, annál hamarabb megoldódhatnak a problémák. Üdvözlettel, Mónika

    • Kedves Ágnes!
      Alapvetően a határok erőteljesebb meghúzásával, szabályok betartatásával, következetességgel tudsz ezen javítani: azaz nem engedsz abból, amit Te szülőként helyesnek gondolsz. Érdemes papírra vetni az alapvető problémákat és kidolgozni egy stratégiát a konfliktusok megelőzésére és kezelésére. Mindezt szeretettel, sok dicsérettel, türelemmel, ne a tiltás kerüljön előtérbe. A családdal érdemes egyeztetni, hogy a gyerkőc ne találjon kiskaput. Figyelemzavart ebben a korban nem lehet megállapítani, mert ha 15 percig figyel, az teljesen megfelel a korának. Viszont ha ezt megfogalmaztad probléménak, akkor valószínűleg nehézséget okoz az életében/életetekben, ezért azt javaslom, hogy egyelőre vidd őt a szabadba minden nap, hagy futkározzon, másszon fára, motorozzon/biciklizzen, mert ezek fejlesztik legjobban az agynak a koncentrációval kapcsolatos területét (és természetesen más területet is), tanítsd őt a szabályok betartására, hagyd, hogy megtapasztalja tetteinek következményét, mert ebből tanul. Mivel még épp csak 3 éves, a figyelemfejlesztő feladatlapok nem neki valók, de színezni el lehet kezdeni vele, ha esetleg még nem került rá sor. Amennyiben van lehetőség trambulinon sokat ugrálnia, hintáznia, akkor ezt heti 3-4 alkalommal érdemes bevezetni. Ha a “panaszok” nem javulnak, 4 éves kora körül érdemes szakember tanácsát kérni.

  6. Kedves Mónika!

    Kisfiam 8,5 éves, 2. osztályos. Egyre jobban azt veszem észre, hogy nem érdekli a tanulás, ül a tankönyv fölött és fogalma sincs, hogy mit kéne csinálni. Tanulok vele, elmagyarázok dolgokat, ehhez képest 2-es matekdolgozatot ír. Elgondolkodtam azon, hogy figyelemzavaros a gyerek. Viszont ahogy olvastam a tüneteket, nem igazán jellemzőek rá. Órát nem zavarja, odafigyel. Nem tudom, mi a véleményed, szerinted elvigyem szakemberhez? Annyit még tudnod kell, hogy elváltunk az édesapjával és nem valami jó a kapcsolatunk. Esetleg ebből is adódhat a problémája? Vagy mit tudok én tenni, hogy jobb legyen? Előre is köszönöm a segítséged!

    • Kedves Bernadett!
      Ennek sok oka lehet, motiváció hiány, lelki probléma vagy valamilyen tanulási zavar. Javaslom, hogy keress fel egy szakembert, hogy minél hamarabb tudjál segíteni a kisfiadnak. Üdvözlettel, Mónika

    • Kedves Bernadett!
      Telefonról válaszoltam múlt héten, de úgy látom, hogy nem mentette el a rendszer. A tanulási nehézségeknek több oka is lehet, például motiválatlanság, koncentrációzavar vagy valami olyan dolog, ami nyomja a gyermek szívét. Figyelemzavar esetén jellemző, amit ír, de csak egy tényező még nem igazolja azt. A figyelemzavaros gyerek feladattartása rövid, a figyelme pattog, “nem hallja”, hogy szólítják, elfelejti az utasítást, amit kapott, szétszórt stb. Mindemellett egy figyelemzavaros gyerek órákig is képes figyelni arra, ami érdekli vagy, ha egy felnőtt minden figyelmét rá fordítja és csakis vele foglalkozik. Érdemes lenni Pedagógiai Szakszolgálatnál vagy akár privát úton megvizsgálni, küzd-e ilyen gondokkal a kisfiad, mert minél hamarabb kezded el a fejlesztését, annál könnyebb lesz a tanulás. Otthoni módszerek is vannak a figyelem fejlesztésére, például társasjátékok (Dobble, Photo Rummy, Quercetti Pallino) vagy online letölthetőek különböző fejlesztő oldalakról játékos feladatok. A nagymozgás roppant jó a figyelem fejlesztésére, ezért a trambulin, a csepphinta, libikóka vagy csak szabad futkározás igen hatásos.

  7. Kedves Mónika,
    Szeretnék érdeklődni, hogy tapasztalatai alapján ezekre a gyerekekre az ingergazdag vagy inkább az ingerszegény környezet van jobb hatással hosszú távon? Jót teszünk-e azzal, ha nagyobb a társaság, több a szabadidős program, szól a zene stb. vagy épp ellenkezőleg?
    Köszönettel,

    • Kedves Ica!

      Tapasztalataim szerint az ingerszegénykörnyezet kedvezőbb hatással van a hiperaktív figyelemzavaros gyerekekre. Ezért is tudnak kettes csoportokban jól működni, míg egy vendégségben vagy iskolában – ahol sok ember veszi őket körül -, magatartásváltozással reagálnak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ezeket a gyerekeket nem szabad vagy nem kell programokra vinni, hiszen a tudásvágyuk óriási, de inkább olyan helyet javasolnék, ahol kevésbé tudnak felpörögni. Erre nagyon alkalmas hely a természet (itt nagymozgásra és gyermeki kiabálásra – feszültségoldársra – is lehetőség adódik), mozi helyett színházat tanácsolnék (amennyiben már végig tud ülni egy rövidebb farabot), Tv és PC helyett pedig társasjátékot, ahol a szabálykövetést tudják gyakorolni. A zene terápiás hatású, főleg a klasszikusok, de tudom javasolni a YouTube-on található meditációs vagy jóga dallamokat is. Sok ADHD-s gyerek csak zene mellett tud tanulni, ezt nyugodtan lehet nekik engedni, mert ellazítják őket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.