Tippjeim

Ha erre az oldalra tévedtél, valószínűleg választ szeretnél kapni arra, hogy miért nem „működik” úgy a gyeremeked, ahogy azt szeretnéd. Mindent elkövetsz, hogy jó mintát mutass, foglalkozol vele, következetesnek gondolod magad, és mégsem úgy reagál a nevelésedre, ahogy az logikus lenne. Tanácsot kérsz a barátaidtól, szüleidtől, akár pedagógustól, és sok esetben azt a választ kapod, hogy „csak gyerek”, és fel fog nőni. Ez a válasz azonban nem elégít ki Téged, mert tudod, látod, hogy a körülötted lévő gyerkőcök sokkal simulékonyabbak, kooperatívabbak a környzetükkel, míg a Te kisfiad vagy kislányod szinte minden percben nehézséget okoz nem hétköznapi megnyilvánulásaival. Motoszkál egy érzés benned, hogy valamit tenned kell, hogy Te és a családod is nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb hétköznapokat éljen meg. Emiatt kerültél IDE.

Ezt a honlapot pont azért hoztam létre, hogy olyan – elsősorban – anyukáknak, apukáknak legyen támasza, akik elveszítették reményüket, hogy valaha is tiszta örömmel és boldogsággal éljék át gyermekükkel a hétköznapokat. Itt az alap nevelési kérdésedre találod meg a választ, konkrét problémákra egy könyv is alig elegendő, ebben az esetben személyes találkozó keretében van lehetőséged segítséget kapni. Amit fontos tudnod: mivel nem vagyok orvos és gyógypedagógus sem, a fiziológiai eredetű problémákat – mint figyelemzavar, motorikus zavar stb. – nem tudom meggyógyítani, ehhez szakember segítségére van szükség. Én abban nyújtok neked támaszt, hogy legyen mindig egy adu-ász a kezedben, amivel irányítani tudod nehezen kezelhető gyermeked, és mindeközben a lehető legjobban érezzétek magatokat a mindennapokban. Különböző fejlesztésekre pedig tudok neked ajánlásokat adni, olyat is, amit próbáltunk, és olyat is, amiről sok jót hallottam.

 

A nehezen kezelhető gyerekek számára sajátos nevelés technikák szükségesek. Ugyan az átlagos, simulékonyabb gyerekeknél is jól alkalmazhatóak az alábbi techinkák, hiperaktívak esetében ezekre a pontokra különös tekintettel kell lenni.

 

Az egyedi nevelési program a következőket jelenti:

nyugodt környezet

egyszerű szabályok

napirend

motiváció és jutalmazás

következmény-rendszer

egy „nem” betartása, következetesség

gyakori kettes csoport

több odafigyelés

humor

helyzetből való kiemelés

elfogadás

 

Nyugodt környezet

Minden ember számára elengedhetetlen körülmény a nyugalom. Ebben az állapotban kiegyensúlyozottak, nyitottak és elfogadóak vagyunk, döntéseink megfontoltabbak. Amint feszültség áradja át a testünket, mindent felnagyítva érzékelünk, és bolhából akár elefántot is csinálhatunk. A mai világban rendkívül nehéz a nyugalmat megőrizni. Az elvárások folyamatosan nőnek akár nő, akár férfi, akár gyerek vagy ebben a században. A régi szerepek átalakultak, az apuka gyesen van, anyuka három, akár több gyerek mellett is dolgozik, háztartást ellát, és ezt sokan egyedül, partner vagy segítség nélkül. A munkahelyeken egyre kevesebb a munkaerő, ami megnöveli az egy személyre jutó feladatok számát, a bérek azonban csökkennek. Ezek óriási görcsöt tudnak okozni, ami állandósul a szervezetünkben. Ezt hívjuk stressznek. A nehezen kezelhető gyerekek azonban nagyon szenzitívek a rezgéseinkre, és csupán ennyitől is egy leállíthatatlan búgó csigává változnak. Pont ezért, nekik még több nyugalomra és megértésre van szükségeük. Idegességgel és türelmetlenséggel csak dac váltódik ki belőlük, és egyre nehezebb lesz kezelni a helyzeteket.

 

HIPERTIPP: Ha nagyon idegeskedő típus vagy, mindenképpen szánj magadra egy fél órát reggelente: próbálj relaxálni, meditálni, pozitív könyveket olvasni vagy tornázni, akár jógázni vagy munka után újra foglalkozni a hobbiddal. Tudom, most azt mondod, hogy kinek van erre ideje? Én is ezt mondtam évekkel ezelőtt. Az igazság azonban az, hogy ha Te, mint szülő, nem vagy kiegyensúlyozott, akkor elég nehéz lesz gyermekednél elsajátítani a nyugalom alapjait. És, nekem elhiheted, négy gyerkőc mellett nekem is van indokom rá, hogy mit ne csináljak, de én már tudom, hogy nem vezet semmire, ha áldozat vagyok és magamra nem fordítok időt. Ha egyedül nem megy, segítek!

 

Egyszerű szabályok, tömör utasítások

Az ADHD-s gyerekek nehezen koncentrálják a figyelmüket, főleg ha nincs meg bennük a kellő motiváltság. És nyilván nem a nevelési szabályok lesznek azok, amelyek fel fogják őt villanyozni. Viszont, elengedhetetlen korlátokat szabni, még ha úgyis tűnik, hogy nem szeretik azokat. A szabályoknak azonban világosnak és tömörnek kell lenniük, bonyolult körmondatok nélkül kell megfogalmazni a házirendet. Az ehhez hasonló kérések, utasítások, mint „Menj be a szobádba, hozd ki a pulcsidat és akaszd fel arra a kampóra, ahol a sálad is van”, náluk nem válnak be. A szabályok minden család esetében más formát öntenek. Lehet, Neked az a legfontosabb, hogy mindig mosson kezet, másnak viszont az, hogy csak lecke után lehet tévézni. A szabályokat tehát saját igényeitek szerint határozd meg.

HIPERTIPP: A szabályokat írd fel vagy nyomtasd ki és ragaszd ki a szobájába, vagy a hűtőre, jól látható helyre. Eleinte mindig figyelmeztesd őt a szabályokra, lefekvés előtt akár át is ismételhetitek. Ha gyermeked még nem tud olvasni, találjatok ki jeleket a szabályokra!

Tömör szabályok alatt hasonlókat értek:

Hazajövetelkor kezet mosok

Elpakolom a szennyesemet

Kedvesen beszélek

Az ajtót kilinccsel csukom be

Az utasításaid hasonlóan tömörek és egyértelműek legyenek. Soha ne azt mondd neki, mit „ne” csináljon, hanem azt, hogy mit csináljon. Egyszerre egy utasítást adj neki, így:

Fürödj meg!

Akaszd fel a kabátod!

Villával egyél!

Halkabban beszélj!

Egyszerre négy-öt szabálynál ne legyen több, amint ezek beépültek a mindennapokba, jöhet a következő négy-öt. Ne csüggedj, ha pár nap alatt nincs  kézzel fogható eredmény! Azt vettem észre, hogy amíg egy átlag embernél, gyereknél egy-egy szabály kialakítása pár hetet vesz igénybe (azt mondják, 21 nap kell ahhoz, hogy egy szokást kialakítsunk – amennyiben minden nap ugyanazt tesszük), addig a hiperaktív gyereknél több hónapba is telhet, mire tökéletesen elsajátítódik egy rendszer séma.

Ehhez azonban az kell, hogy következetes maradj, és azokat a szabályokat, amik számodra elengedhetetlenek a nyugodt napokhoz, mindig, minden körülmények között betartsd. Ha picit is engedsz, ő azt úgy értékeli, hogy: na, mégis van egy kis hiba a számításban, és ki lehet kerülni a szabályt. Az első időkben  kisebb-nagyobb elégedetlenségben, akár érzelmi kitörésekben is lehet részed, de ne törődj a téged szúró szemekkel néző emberekre, tarts ki! A szabályok betartása közben is próbálj nyugodt és erős maradni – ha ez megvan, idővel rájön a csemetéd, hogy kár a gőzért, Te vagy a FŐNÖK. Egyedül nem megy, segítek!

 

Napirend

Minden élőlény számára alapvető fontosságú a rendszer. Gondoljunk csak a méhekre, micsoda szigorú szabályok között munkálkodnak a méz elkészítéséhez szükséges virágpor beszerzésére. A méhek egy kilogramm méz produkálásához 50-60 ezerszer repülnek ki a méhkasból, amit saját, rendkívül precízen szervezett társadalmuk fenntartásáért tesznek. Ha a rendszerben hiba következik be, akkor vele borul a környezet egyensúlya is. Gondolj csak a Mézengúz c. animációs filmre, ahol az ambíciózus méh fittyet hányva a szokásokra, kirepült a kaptárból és beperelte az embereket a méz ellopásáért és felhasználásáért. A pert megnyerte, a méztermelés leállt, amiért a méheknek nem volt többé dolguk, így a növények elpusztultak. Az ADHD-s gyerek hétköznapjaiban kialakított rendszer is hasonlóan fontos, mert ha ez nincs meg, a gyerek „szétesik”. Nem fogod tudni lefektetni, öltöztetni, mert neki épp nem fontos. Ő nem számol a következményekkel. A napirenddel azonban kiszámíthatóbbá teszed számára az eseményeket, amivel kiegyensúlyozottságot biztosítasz neki.

HIPERTIPP: Ha gyermeked óvodás korú, rajzolj jeleket, ha már tud olvasni, írd be egy falinaptárba mikor mit kell csinálnia. Jelölheted a fogmosást, az alvást vagy a tanulási időt, minden fontos napirend legyen rajta! Lefekvés előtt nézzétek át együtt! Így tudja előre, mit vársz el tőle, és ellenőrizheti is magát! Egyedül nem megy? Segítek!

 

Motiváció, jutalmazás

A legtöbb nehezen kezelhető gyereket nem lehet büntetni, mert vagy dacossá válnak tőle, vagy nem érdekli őket a dolog. Ha valamit nehéz elérni gyermekednél, javaslom a motivációt és a jutalmazást.

HIPERTIPP: Ha gyermeked kisebb, jutalmazd matricákkal, állatos nyomdával, amit vezessetek egy füzetben. Minden olyan dologért, amit eddig nem tett meg (nem fújt orrot, nem akarta felvenni a cipőjét stb.) jutalmazd ezekkel az apróságokkal. Ha lurkód nagyobb, zsetonokat is használhattok, amelyeknek értéke különböző is lehet. Készíthetsz saját kezűleg is és vásárolhatsz boltban is, bár így drágább. Én kartonból készítettem évekkel ezelőtt, amelyből arany és piros zsetonok készültek. Az arany két zsetont ér, a piros egyet. Mai napig használjuk őket! Egy papírlapra vagy füzetbe írjatok fel tíz jutalmat – csökkenő sorrendben. A legfelső legyen a legnagyobb jutalom, olyan dolog, amire már régóta vágyik. FONTOS! Semmiképpen nem anyagi jutalomra gondolok, tehát drága játékokat ne ígérj neki! Gondolok egy pizsamapartira, vagy arra, hogy szeretne több időt tölteni a nagyszülőkkel. Tudakold meg tőle, mi a vágya, és ha úgy ítéled meg, hogy tudod teljesíteni, tegyétek az elérhető jutalmak közé. A jutalmak egyre kisebb értékűek legyenek, az első zsetonért kapjon például plusz 5 perc számítógépezést. Apró ajándékokat ígérhetsz neki, mint egy fagyi vagy újság, de igyekezz olyan jutalmakat kitalálni, amelyek nem kerülnek pénzbe. Egyedül nem megy? Segítek!

 

Következmény-rendszer

Amikor csemetéd olyat tesz, ami az elveiddel ellenkezik, nem kell azonnal büntetni. Főként, mivel az ADHD-s gyerekek erre nem szégyenkezéssel, megbánással reagálnak, hanem dühvel, daccal és sértettséggel. Büntetés helyett szembesítsd az élet adta következményekkel.

Gondolj arra, ha megbántasz valakit, mit teszel? Bocsánatot kérsz, megöleled, virágot, bonbont viszel neki. Mit teszel, ha lelöksz a bolti polcról valamit? Elnézést kérsz és kifizeted. Ugyanezt tanítsd meg gyermekednek! Nem kell őt eltiltani hetekre a tévétől vagy a barátaitól, csupán érd el, hogy bocsánatot kérjen és kijavítsa az elkövetett hibát.

HIPERTIPP: Írd le egy oszlopba (címszavakkal) azokat a helyzeteket, amikor gyermeked nem cselekszik helyesen. Mellé, egy másik oszlopba azt, melyek az élet adta következmények. Gondolj arra, te felnőttként mit tennél! Ismerd fel ezeket a helyzeteket, és kedvesen, higgadtan reagálj. Ha elég nagy már hozzá, segítsen a javításokban, ha van már zsebbpénze, járuljon a költségekhez. Tudom, hogy nincs minden szituációnak eredendő következménye, ilyenkor jutalmazni kell. (Milán sokszor provokálja a testvéreit, és ha nem hallgat a figyelmeztetésekre, valamint nem reagál a helyzetből való kiemelésre, akkor úgy büntetem, hogy közben jutalmazom is. Megvonom az aznapi számítógépezést, de adok neki esélyt a javításra. Amennyiben sikerül viselkedésén változtatnia, kap játék lehetőséget – a megszokottól rövidebb időtartamra. Ez minden esetben működik! Ehhez viszont az kell, tudd, mivel motiválhatod csemetédet.) Egyedül nem megy? Segítek!

 

Egy „nem” betartása, következetesség

A következetesség szintén olyan pedagógiai elv, amely nem csak nehezen kezelhető gyerekek esetében létfontosságú, náluk azonban ennek is kiemelt szerepe van. Sok szülőnek azonban nehezére esik következetesnek lenni, mert azt gondolják, hogy következetesnek lenni egyenlő a szigorral és a leki terroral. Pedig ez nem így van. A gyerekek korlátok között érzik jól magukat, ennek hiányában bizonytalanokká válnak: nem tudják, mit mikor tehetnek vagy nem tehetnek meg. A következetesség egyik alapköve a már említett napirend. Ha ezt betartod, és rendszerhez szoktatod csemetédet, könnyebb lesz egyéb szituációkban is következetesnek lenned. És, ha valamit nem szeretnél neki megegedni, azt maradjon nem. Ha engedsz, nem tudsz majd mire hivatkozni legközelebb. Ráadásul a hiperaktív gyerekek igen kitartóak akkor, ha valamilyen célt tűztek ki maguk elé. Addig szekálnak, míg el nem fáradsz, és engedékennyé nem válsz. Ha ezt megteszed neki, következő alkalommal is bevet majd mindent, és te újra beleesel a csapdájába.

HIPERTIPP: Kicsiknél a NEM szó dacot vált ki, ehelyett fogalmazz így: „Ebéd után ehetsz csokit, de előtte ebédelni kell”, „Holnap öltözhetsz egyedül, most anya siet” stb. A terelés szintén jól beválik, kezdj el teljesen más dolgokról beszélni, játszótérról, nagymamáról, olyan személyekről, eseményekről, amire ő oda szokott figyelni. Persze, vannak helyzetek, mikor ezeket a technikákat nem lehet bevetni, ekkor kénytelen vagy használni a tiltószót. Ha pedig eldöntötted, hogy nem engedsz meg valamit, akkor az minden körülmények között maradjon így. Ezáltal tudni fogja csemetéd, hogy mihez tartsa magát.

Nagyobbaknál sem célszerű keményen nemet mondani, de a terelés már nem működik, annál sokkal okosabbak. Az árnyalt, de egyértelmű fogalmazás viszont csillapító hatású tud lenni. Milán fiam soha nem a korának megfelelő filmeket szeretné megnézni, jelenleg is napi rendszerességű az a kérdés, hogy megnézhet-e egy horrorfilmet. Könnyű lenne azt válaszolni, hogy NEM, de elkerülve egy érzelmi kitörést, azt mondom: „Pár év múlva megnézheted”. Amikor olyan magatartási formáról van szó, amit nem engedhetsz meg, először kérdezd meg, hogy biztos ez a legjobb megoldás-e, amit tud tenni? Kérdezd ki, legközelebb mit tenne ebben a helyzetben? Ha jó a válasz, kérd meg, hogy akkor tegyen így. Ha folytatja a nem megfelelő viselkedést, figyelmeztesd, hogy következménnyel jár a tette. Mondd is ki: „Utolsó figyelmeztetés, a következőnél ez és ez lesz. Ha kihasználja a lehetőséget, akkor tartsd be amit ígértél! Egyedül nem megy? Segítek!

 

Gyakori kettes csoport

A hiperaktív gyerekek kettes csoportokban nagyon jól működnek, ilyenkor az ADHD tünetei szinte egyáltalán nem vehetők észre.

HIPERTIPP: Szervezz olyan napokat, délutánokat, vagy programokat, amelyen kettesben tudsz lenni gyermekeddel. Ezek legyenek rendszeresek – fel is vihetitek a naptárba! Egyedül nem megy? Segítek!

 

Több odafigyelés

Biztos vagyok benne, hogy minden energiádat hiperaktív gyermeked köti le. Ennek a figyelemnek azonban nagyobb hányada passzív figyelem szokott lenni, pl. főzés vagy takarítás közben.

HIPERTIPP: Rendezd úgy a napodat, hogy legyen minden délután vagy este egy olyan félórád-órád, mikor kedvére teszel csemetédnek. Csináljátok anyukával, apukával felváltva! Ilyenkor tedd félre a stresszt, a munkahelyi gondokat, de még a mobiltelefonodat is! Sokszor elő fog fordulni, hogy egyéb halaszthatatlan teendők miatt nem tudod megoldani az aktív játékot. Ekkor vond be őt a feladatokba! Vágja fel a krumplit, adogassa az evőeszközöket, vagy ha dolgoznod kell, tegye rendbe a fiókodat. Imádják a feladatokat, és ha jutalmazod őt egy másnapi dupla játékidővel, máskor is fel fogja magát ajánlani! Egyedül nem megy? Segítek!

 

Humor

AZ ADHD-s gyerekek nagyon jó humorral vannak megáldva. Felnőtt szemszögből azonban, ők olyan dolgokon is mókáznak, ami nekünk egyáltalán nem vicces.

HIPERTIPP: Próbálj kicsit ellazulni, és belemenni a poénokba. Gondolj arra, mai fejjel nézve te is mennyi butaságot hordtál össze, amikor kisgyerek voltál. Tudom, hogy ezt sokaknak nehéz megtenni (én is nehézségekbe ütközök…), de saját magad életét könnyíted meg vele. Gondolkozz előre. Írd le, melyek azok a szavak, személyek, szituációk, melyekkel gyermeked viccelni szokott. Próbáld bevésni a tudatodba, és adandó alkalommal egy csipetnyi humort, játékosságot vinni a helyzetbe. Jó kis csikizések, játékos bunyók, és nevetések lesznek belőle. Egyedül nem megy? Segítek!

 

Helyzetből való kiemelés

Említést tettem már róla, hogy ADHD-s gyerkőcöt nem nagyon lehet büntetni. Olyan szituációkban viszont, ahol értékrendbeli a probléma, ott elengedhetetlen. Amennyiben van rá lehetőség, emeld őt ki a helyzetből.

HIPERTIPP: A helytelen viselkedés lereagálásának menete a következő:

1. Helyes megoldás felvetése: „Biztos, hogy ez a legjobb megoldás, ami eszedbe jutott? Mi lenne a helyes?”

2. Utolsó figyelmeztetés: mondd is ki!

3. Helyzetből való kiemelés, azaz hazaviszed

Amennyiben otthoni környezetben vagytok, akkor tűzzetek ki egy helyet, fotelt, szobát, lépcsőfokot, ahová le kell ülnie. Itt várakozzon annyi percet, ahány éves. Ne beszélgess vele, ne végy róla tudomást. Ha feláll, újból kezdődik az X perc. Egyedül nem megy? Segítek!

Elfogadás

Valójában ennek kellett volna az első pontnak lennie, mégis utoljára hagytam, mert talán ez a legnehezebb a sok közül. Elfogadni azt jelenti, feltétel nélkül szeretni. És tudom, most azt mondod,  hogy Te szereted őt. Efelől nincs is kétségem. Mindemellett sok szülő meg akarja változtatni nehezen kezelhető gyermekét, és ez egyet jelent az ADHD-s gyermek számára: hogy őt nem szeretik. Szóval, ne akard őt megváltoztatni, csupán segítsd a HIPERTIPPekkel mindennapjait. Saját maga fog idővel megváltozni, csak rengeteg türelem és szeretet kell hozzá.

HIPERTIPP: Gondolj a legjobb barátodra! Hogy ne veszítsd el, képes vagy megalkudni. Hogy ne bántsd meg, képes vagy türelmes lenni. Ugyanezt tedd gyermekeddel! Légy megértő, és éld meg úgy a pillanatokat, mintha a barátod lenne, és el tudnád őt veszíteni.

+1 tipp

Ugyan nem nevelési technika, de az életetekben nagy változást hozható elem az egészséges életmód. A hiperaktív gyerekek sokkal szenzitívebbek a méreganyagokra és bizonyos élelmiszerekre, ezért érdemes odafigyelni, mit teszel az asztalra.

HIPERTIPP: Kerüld az adalékanyagokat, mesterséges színezékeket, cukros, tehéntejes élelmiszereket, helyette vásárolj biztonságos helyről sok zöldséget, gyümölcsöt, omega-3 zsírsavat tartalmazó ételeket (tengeri halat, busát, olajos magvakat és növényi olajat) és készíts el mindent Te magad. Ha megteheted, használj élesztőmentes panírt, Himalája sót, rizs – vagy teljes kiőrlésű lisztet, nyírfacukrot, agávé szirupot vagy sztíviát.